Marketing

Reklama mobilna dzwignią marketingu online

Internet i urządzenia mobilne zrewolucjonizowały branżę reklamową i marketingową, wywróciły ją do góry nogami. Budżety firm skierowane są dziś głównie na te właśnie kanały przekazu treści. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę możliwości personalizacji contentu mobilnego i profesjonalizację technik za nim stojących.

Coś się kończy, coś się zaczyna

Spam odchodzi do lamusa. Dziś coraz mniej firm jest zainteresowanych masowym rozsyłaniem treści reklamowych do niesprecyzowanej grupy odbiorców. Co ma bank z reklamy jego usług on-line, która dociera do starszej pani nie mającej nawet konta w banku? Albo producent basenów, którego reklama w e-mailu trafia do mieszkańca bloku spółdzielczego? Kiedyś, jeszcze kilka lat temu, gdy nie było alternatywy w postaci mediów społecznościowych czy urządzeń mobilnych, być może takie sytuacje były konieczne, by docierając do wszystkich, docierać też do grupy docelowej. Dziś już nie. Reklama trafiająca do wszystkich, tak naprawdę nie trafia do nikogo. Nie jest więc skuteczna.

Najważniejszą zaletą reklamy w urządzeniach mobilnych jest możliwość jej zindywidualizowania, czyli skierowania do konkretnej, wybranej, ściśle określonej grupy osób. Produkujesz lub sprzedajesz dziecięce wózki w Krakowie? Ich reklamę możesz skierować wyłącznie do kobiet w ciąży lub młodych mam z terenu Małopolski. Masz wydawnictwo naukowe specjalizujące się w prawie? Ofertę kupna książek możesz skierować wyłącznie do nauczycieli tego przedmiotu, wykładających na wyższych uczelniach. Ofertę usług on-line do grupy 20-40 latków, a basenów do mieszkańców bogatych peryferii wielkich miast. I tak dalej. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu technik Big Data w analizie ruchu sieciowego, w efekcie których analitycy mogą się dowiedzieć niemal wszystkiego o użytkownikach internetu. Niezwykle pomocnym narzędziem w tej analizie są także media społecznościowe, w których śledzenie zainteresowania użytkownika jest prostsze niż kiedykolwiek. Dzięki temu wszystkiemu można bardzo dokładnie dopasować treści promocyjne do konkretnych grup docelowych. Branża reklamowa jeszcze nigdy nie miała takich możliwości.

Druga zaleta jest taka, że urządzenia mobilne pozwalają, jak żadne kanały reklamowe wcześniej, dość dokładnie oszacować zyski z prowadzonych w ten sposób kampanii. Profesjonalna firma może niemal dokładnie wyliczyć, jaki kapitał trzeba zainwestować w reklamę mobilną i jaki zysk to przyniesie. Dla firm to ogromne ułatwienie w konstruowaniu budżetu.

Po trzecie wreszcie rynek urządzeń mobilnych wciąż rośnie. Polacy mają już 18 milionów smartfonów i 6 milionów tabletów. I w większość w zasadzie się z nimi nie rozstają. O jakim innym medium można powiedzieć to samo?

Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm przenosi swe kampanie reklamowe do sieci i na urządzenia mobilne. A ci którzy zrobili to już wcześniej, stale podnoszą budżety mobilnych kampanii reklamowych, kosztem reklamy w mediach tradycyjnych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *